למידה מרחוק בתקופת הקורונה: שימוש, עמדות וחסמים |
|||||||||
שנת 2020 תיזכר ברחבי העולם כשנה שבה פרצה מגיפת הקורונה ושינתה את אורחות חיינו מן הקצה אל הקצה. השינויים באו לידי ביטוי בכל תחומי החיים, ולא פסחו כמובן גם על מערכת החינוך. המציאות הכתיבה כללים חדשים לבתי הספר, לתלמידים ולמורים, ואילצה את המערכת כולה להסתגל ללמידה מרחוק, בבית, באמצעות המחשב ואפליקציות למידה מרחוק דוגמת ZOOM.
היחידה למדידה והערכה במינהל החינוך, בראשות מנהלת היחידה ד"ר חגית ששון, ערכה מחקר בנושא "למידה מרחוק בזמן הקורונה - שימוש, עמדות וחסמים - מורים ותלמידים". המחקר, אשר בוצע במחצית השנייה של חודש אוקטובר 2020, בחן באמצעות שאלון מקוון את עמדותיהם של 729 מורים ו-7,590 תלמידים במקיפים השש שנתיים (תלמידי חטיבות ביניים ותיכונים) בנושא הלמידה מרחוק.
בין השאלות שנשאלו התלמידים בסקר: האם אתה משתתף בשיעורי הלמידה מרחוק, ואם לא - מהן הסיבות לכך?
המורים נשאלו בין היתר - האם אתם מקיימים שיחות אישיות עם תלמידיכם? האם אתם עורכים שיעורים משותפים לכל תלמידי הכיתה ועוד.
להלן חלק מהממצאים שעלו:
שיעורים משותפים מקוונים לתלמידי הכיתה נערכים בתדירות גבוהה יותר בחטיבות הביניים ועל ידי מורים מחנכים, ובהיענות מלאה של רוב התלמידים.
כמחצית מהמורים ציינו שכל השיעורים בלמידה מרחוק או רובם נערכים עם מצלמה פתוחה וההיענות של התלמידים חלקית. 1 מכל 2 תלמידים בחטיבות הביניים ו-2 מכל 5 תלמידים בחטיבות העליונות ציינו שהם מצטרפים לכל השיעורים או לרובם עם מצלמה פתוחה.
סוגיית המצלמות מעסיקה את התלמידים וניכר שלא כולם משתפים עם כך פעולה. רוב התלמידים שאינם מצטרפים לכל השיעורים במצלמות פתוחות ציינו שהסיבות לכך הן מבוכה ותחושת חוסר נוחות לשתף אחרים במרחב הפרטי של החדר או הבית.
ההוראה המקוונת מציבה בפני המורים אתגר ביצירת קשר אישי עם תלמידיהם, שמדווחים ש:
במקביל רוב המורים ציינו שהם מתקשים ליצור קשרים אישיים עם תלמידיהם.
רוב המורים מרגישים שהם מצליחים להעביר בצורה טובה את החומר הלימודי ומדווחים על פחות בעיות משמעת מאשר בשיעורים פרונטליים. עם זאת הלמידה מרחוק מציבה קשיים אחרים. רק כמחצית מהמורים מציינים שהם מתקדמים בחומר הלימודי בהתאם למתוכנן. מחצית מהמורים מרגישים שקשה להם להעריך את מידת השליטה של התלמידים בחומר הלימודי.
להלן תשובות התלמידים:
באופן כללי ניתן להצביע על שביעות רצון גבוהה יותר של תלמידי חטיבות הביניים מהמפגשים המשותפים עם תלמידי הכיתה, מהעניין וההנאה בלמידה, מהגיוון, מהכנת המטלות המתוקשבות ומהתאמת חומר הלימוד לקצב האישי, בהשוואה לתלמידי החטיבות העליונות.
ממצאי המחקר מאוששים שהלמידה מרחוק מורכבת ומציבה אתגרים בפני מורים ותלמידים כאחד.
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|