תחילת בר ניווט ראשי, לחץ על מקש enter כדי לדלג על בר ניווט ראשי
סוף בר ניווט ראשי
תחילת בר ניווט צדדי, לחץ על מקש enter כדי לדלג על בר ניווט צדדי
סוף בר ניווט צדדי

לוח אירועים

עמוד פנימי - מוסדות חינוך
עמוד פנימי - חירום
עמוד פנימי - שירות
עמוד פנימי - תכניות בחינוך
עמוד פנימי - פדגוגיה דיג
עמוד פנימי - הורים וקהילה
תחילת אזור תוכן מרכזי, לחץ על מקש enter כדי לדלג על אזור תוכן מרכזי

למידה מרחוק בתקופת הקורונה: שימוש, עמדות וחסמים

למידה מרחוק בתקופת הקורונה: שימוש, עמדות וחסמים

שנת 2020 תיזכר ברחבי העולם כשנה שבה פרצה מגיפת הקורונה ושינתה את אורחות חיינו מן הקצה אל הקצה. השינויים באו לידי ביטוי בכל תחומי החיים, ולא פסחו כמובן גם על מערכת החינוך. המציאות הכתיבה כללים חדשים לבתי הספר, לתלמידים ולמורים, ואילצה את המערכת כולה להסתגל ללמידה מרחוק, בבית, באמצעות המחשב ואפליקציות למידה מרחוק דוגמת ZOOM.

 

היחידה למדידה והערכה במינהל החינוך, בראשות מנהלת היחידה ד"ר חגית ששון, ערכה מחקר בנושא "למידה מרחוק בזמן הקורונה - שימוש, עמדות וחסמים - מורים ותלמידים". המחקר, אשר בוצע במחצית השנייה של חודש אוקטובר 2020, בחן באמצעות שאלון מקוון את עמדותיהם של 729 מורים ו-7,590 תלמידים במקיפים השש שנתיים (תלמידי חטיבות ביניים ותיכונים) בנושא הלמידה מרחוק.


מטרת המחקר הייתה ללמוד על הלמידה מרחוק בהיבטים של שימוש, עמדות, חסמים מבעד לעיניהם של המורים והתלמידים במקיפים העירוניים בראשון לציון.

 

בין השאלות שנשאלו התלמידים בסקר: האם אתה משתתף בשיעורי הלמידה מרחוק, ואם לא - מהן הסיבות לכך?

 

המורים נשאלו בין היתר - האם אתם מקיימים שיחות אישיות עם תלמידיכם? האם אתם עורכים שיעורים משותפים לכל תלמידי הכיתה ועוד.

 

להלן חלק מהממצאים שעלו:

 

 לומדים ב-ZOOM
  • רוב התלמידים משתתפים בלמידה מרחוק מידי יום באמצעות המחשב או הטלפון הנייד תוך שימוש באפליקציית ZOOM.
  • תלמידים שמתקשים להתמיד בלמידה ציינו שהסיבה העיקרית לכך היא קושי להתרכז לאורך זמן. סיבות נוספות הן קושי לקום בבוקר ומוטיבציה נמוכה.

 שיעורים משותפים לתלמידי הכיתה ושימוש במצלמה 

שיעורים משותפים מקוונים לתלמידי הכיתה נערכים בתדירות גבוהה יותר בחטיבות הביניים ועל ידי מורים מחנכים, ובהיענות מלאה של רוב התלמידים.

 

כמחצית מהמורים ציינו שכל השיעורים בלמידה מרחוק או רובם נערכים עם מצלמה פתוחה וההיענות של התלמידים חלקית. 1 מכל 2 תלמידים בחטיבות הביניים ו-2 מכל 5 תלמידים בחטיבות העליונות ציינו שהם מצטרפים לכל השיעורים או לרובם עם מצלמה פתוחה.

 

סוגיית המצלמות מעסיקה את התלמידים וניכר שלא כולם משתפים עם כך פעולה. רוב התלמידים שאינם מצטרפים לכל השיעורים במצלמות פתוחות ציינו שהסיבות לכך הן מבוכה ותחושת חוסר נוחות לשתף אחרים במרחב הפרטי של החדר או הבית.

 

צפו בגרף

 

 שיחות אישיות בין מורים ותלמידים

ההוראה המקוונת מציבה בפני המורים אתגר ביצירת קשר אישי עם תלמידיהם, שמדווחים ש:

  • שיחות עם המורים המחנכים - מתקיימות יותר בחטיבות הביניים מאשר בחטיבות העליונות.
  • שיחות עם מורים מקצועיים -  מתקיימות פחות מאשר שיחות עם מורים מחנכים.

במקביל רוב המורים ציינו שהם מתקשים ליצור קשרים אישיים עם תלמידיהם.

 

 אפקטיביות הלמידה מרחוק

רוב המורים מרגישים שהם מצליחים להעביר בצורה טובה את החומר הלימודי ומדווחים על פחות בעיות משמעת מאשר בשיעורים פרונטליים.

עם זאת הלמידה מרחוק מציבה קשיים אחרים. רק כמחצית מהמורים מציינים שהם מתקדמים בחומר הלימודי בהתאם למתוכנן. מחצית מהמורים מרגישים שקשה להם להעריך את מידת השליטה של התלמידים בחומר הלימודי.

 

צפו בגרף

 

 האם הלמידה מרחוק תורמת?

להלן תשובות התלמידים:

  • כמחצית מהתלמידים בחטיבות העליונות וכשליש מהתלמידים בחטיבות הביניים דיווחו שהם מתקשים עם הלמידה מרחוק.
  • רבע מתלמידי חטיבות הביניים ופחות מכך מתלמידי החטיבות העליונות סברו שהלמידה בשיטה הזו תורמת להם.
  • כמעט מחצית מתלמידי חטיבות הביניים וכרבע מתלמידי החטיבות העליונות דיווחו שהלמידה מרחוק משמעותית עבורם.
  • ניכר שהלמידה מרחוק פחות אפקטיבית עבור תלמידים רבים במיוחד בחטיבות העליונות.

צפו בגרף

 

 שביעות רצון מהלמידה

באופן כללי ניתן להצביע על שביעות רצון גבוהה יותר של תלמידי חטיבות הביניים מהמפגשים המשותפים עם תלמידי הכיתה, מהעניין וההנאה בלמידה, מהגיוון, מהכנת המטלות המתוקשבות ומהתאמת חומר הלימוד לקצב האישי, בהשוואה לתלמידי החטיבות העליונות.

 

 לסיכום

ממצאי המחקר מאוששים שהלמידה מרחוק מורכבת ומציבה אתגרים בפני מורים ותלמידים כאחד.
רוב התלמידים משתתפים בלמידה מרחוק אך לא תמיד משתמשים במצלמה. להעדר המפגשים הבלתי אמצעיים, פנים מול פנים, השלכות הן על מידת האפקטיביות של הלמידה והן על הקשר האישי.
תלמידים רבים ציינו שהם מתקשים בלמידה מרחוק ותרומתה להתקדמותם בלימודים מוגבלת. בד בבד מורים מתקשים ביצירת קשר אישי עם תלמידיהם ותלמידותיהן.
אף שרוב המורים מרגישים שהם מצליחים להעביר בצורה טובה את החומר הלימודי וכמעט ואינם צריכים להתמודד עם בעיות משמעת, התלמידים יותר מרוצים מהמפגשים המשותפים עם תלמידי הכיתה ופחות מהגיוון, העניין וההנאה בלמידה מרחוק.

 

 

סוף אזור תוכן מרכזי
אתר העירייה
מרכז תמיכה יישובי
פסג"ה
מחיי גני הילדים ובתי הספר
טפסים
סיוע טכני
התחלת אזור פוטר, לחץ על מקש enter כדי לדלג על אזור פוטר
אתר נגיש 2014
עבור לתוכן העמוד